Iynar - Balkarian Legacy
of Omar Otarov
Şimdiki haliyle İynar;
Grup İynar'ın sanatsal
çalışmaları profesyonel Sovyet folkloru kategorisine giren şeylerin mükemmel
bir örneği olmuştur. Erkekler korosu olan Grup İynar bir Balkar köyü olan
Taşlı-Tala'da 90'lı yılların başında kurulmuştur. Koro şarkıcıları, şarkı söylemeyi seven ve
yeterli beceriye sahip amatör sanatçılardır.
Grup İynar'ın
repertuarının ana bölümü Omar Otarov'un söylediği şarkılardan oluşuyor. Aynı
mantıkla grup lideri Tahir Guziev, "ulusal halk müziğinin en parlak
örneğini" bir kılavuz olarak kullanmıştır. Repertuar çeşitli klasik türler
içeriyor: ritüel şarkılar, Nart destanı, eski epos gibi. Bunlar hem eski hem de
modern bestecilerin yarattığı lirik şarkılardır. Grup kutlamalara katılıyor,
çeşitli müzik ve halk festivallerinde yer alarak zaman zaman ödüller kazanıyor.
Fakat, Grup İynar
geleneksel halk müziği türleriyle değil, Kafkas pop müziğiyle ilgileniyor.
Yerel pop müzik endüstrisinin standartlarına uygun olarak çekilen müzik
videoları bunun en parlak örneğidir. Bu videonun, Kafkas pop müzikte uzmanlaşmış
olan '9th Wave' TV kanalında yayınlandığı doğrudur.
Her ne kadar garip gibi
görünse de bu olay aslında gayet normal. Asıl önemli olan birçok yerel amatör
sanatçının geçmişin destansı mirasına sahip çıkarken, aynı zamanda yerel pop
sahnesiyle yakından ilişkili olmasıdır. Bu da 1980'lerin pop müziklerinden
ilham alan yerel film yapımcılarının estetiğini benimsemelerine yol açıyor.
Belirleyici etkenlerden
biri de onlarla nasıl bağ kurduğumuzdur. Tahir Guziev ile radyo sunucusu, yapımcı ve Karaçay-Balkar Pop müziğinin önde
gelen isimlerinden olan Muzafar Etcheev sayesinde tanıştık. Bir başka deyişle
Taşlı-Tala köyüne folkloristlerden değil, gösteri sanatçısından aldığımız
talimatlar ile geldik.
Grup İynar'ı folklorik
olmayan bir grup olarak görebilir ve projemizinin gündeminden çıkarabiliriz.
Yıllar önce yapabileceğimiz şey buydu. Balkar Grubun repertuarı çoğunlukla
yöresel olmasına rağmen, uygulanma biçiminin aslında hiç de yöresel olmadığı
açıktır.
Yalnızca orijinal müziği
odak noktası haline getirmek yerine bir geleneğe çeşitli faktörlerden etkilenen
gelişen bir fenomen olarak bakmaya başlarsak ne olur? Sovyet sistemi ve Omar
Otarov'un sanatsal mirasının Karaçay - Balkar folklorunda yeni bir gelenek
yarattığını varsayarsak ne olur? Böyle bir durumda, Grup İynar Ored Recordings
için önemli bir isim haline gelir. Bunu, günümüzün geleneksel müzik
biçimlerinin bir çeşidi gibi algılıyoruz. Sovyet halk müziği Ored Recordings
için yeni bir tür. İlgi alanımız genişleyebilir, ancak geleneksel halk müziği her
zaman odak noktamız olacaktır.
Önemli olan nokta, kayıt
oturumunun hem bizim hem de müzik grubu için sıradan olmamasıydı. Başlangıçta,
diğer müzik profesyonellerinin aksine, durumu olduğu gibi belgelendirmeyi
amaçladığımızı açıkladık. Grup üyeleri kayıt oturumunu yeni ve alışılmadık
buldu. Şimdiye dek sadece kayıt ve post-prodüksiyon sırasında oldukça
müdahaleci olan müzik yapımcılarıyla uğraşmışlar. Bundan dolayı,
Taşlı-Tala'daki kayıt oturumu Grup İynar için zor bir durumdu (ne yazık ki
biraz resmi bir oturum oldu).
Grup durumu idare
edebildi mi? Bir parça kısmen halk kültürü müziği kayıt edebilmeyi başarabildik
mi? Yayınlanan müzik bu soruların cevabını verebilir.
Ses: Timur Kodzoko
Ses Montajı: Timur
Kodzoko
Fotoğraf: Elena
Miloserdova
Kapak Resmi: Milana
Khalilova
Nota: Bulat Khalilov,
Yaroslav Suzdaltsev, Olesya Altynbaeva
Muzafar Etcheyev ve Betal
Bekanov'a özel teşekkürler
Haziran 2016'da Rusya,
Kabardey-Balkar, Taşlı-Tala Köyünde kaydedildi.
21 Ocak 2017'de
yayınlandı.
________________________________________________
Iynar (Eeinar) as is
The artistic work of the
Iynar ensemble has been a great example of what falls into the professional
Soviet folklore category. The medium-size male choir appeared at the beginning
of 90s in a Balkarian village Tashli Tala. The ensemble singers are the amateur
artists who love singing and have enough talent for it.
The main part of Iynar’s
repertoire consists of songs sung by Omar Otarov. Following the same logic,
Tahir Guziev, the bandleader, used ‘the brightest example of the national folk
music’ as a guidance. The repertoire includes the classic genres: ritual songs,
Nart saga, ancient epos, lyric songs created by both past and contemporary
composers. The ensemble plays at celebrations, takes part in various music and
folk festivals, and occasionally wins awards.
However, Iynar seems to
be related not to traditional folk genres but to the Caucasian pop scene. Their
music video filmed in accordance with the standards of local pop music industry
can be a bright example of that. It is evident due to the fact that this video
received airtime on TV channel ‘9th wave’ which is specialized in the Caucasian
pop music.
On the one hand, the
whole situation seems strange, on the other hand it is quite common for the
region. The thing is that many local amateur artists turn to epic heritage of
the past while also having close ties to the local pop scene. This, in turn,
leads them to adopting the aesthetics held by local film producers who draw
inspiration from pop music of the 1980s.
What is also indicative
is the way we were connected with them. We were introduced to Tahir Guziev by
Muzafar Etcheev, the radio host, producer, and one of the leading figures of
Karachay Balkarian Pop Scene. In other words, we came to the village Tashli
Tala by getting directions not from folklorists but from a showbiz person.
We may call the ensemble
Iynar as something not folklorish and get it out of our project’s agenda. This
is what we would have done a year ago. Indeed, despite the fact that the
Balkarian ensemble’s repertoire is, in its most parts, folk in nature, it is
obvious that the way it is performed is not folk at at all.
What if we shift our
focus from only authentic music and start looking at a tradition as an evolving
phenomenon affected by various factors? What if we presume that the Soviet
system and the Omar Otarov’s artistic legacy created a new tradition in the
Karachay - Balkarian folklore? In such a case, Iynar becomes an important
figure for Ored Recordings. We perceive it as today’s expressions of
traditional music in one of its forms. The Soviet folk music is a new genre for
Ored Recordings. Our scope of interest may have expanded, but traditional folk
music remains at its core.
What is important is that
theе recording session was not ordinary both for us and the music ensemble. At
the very beginning, we explained that contrary to other music professionals we
always aim at documenting the situation as it is. The ensemble members found
the recording session rather new and unfamiliar. So far they had been dealing
only with sound producers, who were quite intrusive during recording and
post-production. So, the recording session in Tashli Tala was a kind of
challenge to Iynar (unfortunately, the session turned out to be a bit formal)
Did the ensemble manage
the situation? Did we manage to document a piece of semi-folk culture? This
music release may offer answers.
Sound: Timur Kodzoko
Sound editing: Timur
Kodzoko
Photography: Elena
Miloserdova
Cover art: Milana
Khalilova
Notes: Bulat Khalilov,
Yaroslav Suzdaltsev, Olesya Altynbaeva
Special thanks to Muzafar
Etcheyev and Betal Bekanov
Recorded in Tashli-Tala
village, Kabardino-Balkaria,
Russia. In June 2016.
OR 014 (NEPA)
credits
released January 21, 2017
Tracklist:
1.Ийнар - Голлу 02:11
2.Ийнар - Жёрме 01:04
3.Ийнар - Алтын Сагъат
01:34
4.Ийнар - Ариу мёлек
03:18
5.Ийнар - Ёрюзмекни джыры
01:58
6.Ийнар - Дебетны джыры
01:41
7.Ийнар - Азамат Герий
02:17
8.Ийнар - Чийгошаны джыры
05:31
320kbps
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder