Zaur Nagoy – Djeguako: Live at Red Bull Music Festival
Moscow (2018) 320kbps
The Red Bull Music Festival took place on September 14-16 in
Moscow. Red Bull conducts similar festivals around the world and every time
tries to demonstrate the potential of local music and situate local sounds
within a global context. The Moscow event was constructed around the same
principles, with the slogan: "The unity of musical culture: from tradition
to experiment."
In regard to tradition and experiments, Ored Recordings was
invited to give our perspective . Our portion was titled: Experimental Ethnographics,
in which we spoke with the French documentarian, our friend and source of
inspiration Vincent Moon, and the founder of the Morphine Records label, Rabih
Beaini from Berlin. Vincent's lecture and the collaborative audiovisual
performance with Rabih features an experimental approach to ethnography and
music and in this showcase Ored presented "original" sounds. For this
we brought from Adygea the trio of Zaur Nagoy, Kazbek Nagaroko and Ramazan Daur
- famous for their ensemble Zhyu, the film "Bonfires and Stars," and
our releases of their music.
At the last moment, due to a force majeure and only Nagoy
reached the festival. For the festival, the label,and Zaur, these logistical
changes became a real challenge. it became necessary to change the concept and
format of the showcase.
In Circassian music, group performance is canon. In the
choir (zhyu / ezhu) there is a saying: "The zhyu is a whip for a
song." The chorus of refrains and vocals largely determines the structure,
rhythm and dynamics of a song. Even the outstanding Djeguako (minstrels) of the
past have always had a small ensemble to back them up. At the same time, in
archival records solo performance is quite common.
To this day, ethnomusicologists have been arguing as to
whether or not there was mono-voiced performance before polyphony or that it is
instead an indicator of the degradation of the singing tradition. Whatever it
was, today, solo performance is a special, albeit not popular style of
traditional Circassian music. Given the circumstances, Zaur had to demonstrate
it.
For each song Zaur Nagoy gave comments on both the song’s
content and context*. He did so not in an official/academic way, but with a
liberating tone, reviving the story of the song with vernacular phrases and jargon.
Thanks to this form of speech, the performace flet more like a ritual meeting
in khachesh (guest room) combined with a stand-up show. And in the context of
this release you may hear aspects similar to the genre of spoken-word.
Even if this experience of Zaur Nagoy’s solo release was an
accident, we now want to work purposefully with this aesthetics and style in
the future.
*released as separated tracks on this album"
Tracklist:
1. Psykhaga
2. About a kamyl flute
3. Zafaq
4. About zhyu and Nart Sagas
5. Sosuruko Fights with Totresh
6. About Shabatynoko
7. Shabatynoko
8. Song of Djeguako
9. Nart Orzamedzh and Satanay
10. About Orzamedzh and Satanay
11. Wedding Song
12. About a Circassian wedding ritual
13. Abadzechian Marching Song
14. About a healing songs
15. Shekheh (Song for extracting bullets from the wounds)
Sound recording: Roman Vavilov
Sound editing and mixing: Timur Kodzoko
Cover photo: Julia Mayorova
Cover art: Milana Khalilova
Notes: Bulat Khalilov, Olesya Altynbaeva
Recorded in Gazgolder club, Moscow, Russia.
15.09.2018.
Special thanks to all Red Bull Music Festival Moscow team:
Anna Karmanova, Julia Rodionova, Varvara Kuznetsova and the others; Vincent
Moon and Rabih Beaini.
________________________________________________
14-16 сентября в Москве прошел Red Bull Music Festival.
Подобные фестивали Рэд Булл проводит по всему миру, каждый раз пытаясь
продемонстрировать локальный потенциал музыки и вписать местный звук в
глобальный контекст. На схожем диалоге строилось и московское мероприятие:
«Единство музыкальной культуры: от традиции до эксперимента» гласил слоган.
За традицию и эксперименты отвечать пригласили Ored
Recordings. Наше отделение называлось Experimental Ethnographics, куда мы
позвали французского документалиста, нашего друга и вдохновителя Винсента Муна
и основателя лейбла Morphine Records Раби Бини из Берлина. Лекция Винсента и
совместный с Раби аудиовизуальный перформанс - экспериментальный подход к
этнографии и музыке, а шоукейс Ored представлял «оригинальное» звучание. Для
этого мы везли из Адыгеи трио Заура Нагоева, Казбека Нагарокова и Рамазана
Даурова – известных по ансамблю Жъыу, фильму «Костры и звезды» и нашим релизам.
В последний момент случился форс-мажор и до фестиваля доехал
только Нагоев. Для фестиваля, лейбла и Заура проблема стала настоящим вызовом –
пришлось изменить концепцию и формат шоукейса.
В черкесской музыке групповое исполнение – канон. О
подголоске (жъыу/ежьу) есть поговорка: «Ежьур уэрэдым и щIопщ» - «Подголосок –
нагайка для песни». Т.е. хор рефренами и запеваниями во многом определяет
структуру, ритм и динамику песни. Даже у выдающихся джегуако (менестрелей)
прошлого всегда был небольшой ансамбль. При этом в архивных записях сольное
исполнение тоже нередко. До сих пор этномузыкологи спорят, было ли моноголосное
исполнение еще до полифонии или же это показатель деградации певческой
традиции. Как бы то ни было, сегодня сольное исполнение – особый, хоть и не
популярный стиль традиционной адыгской музыки. Заур в сложившейся ситуации
вынужден был его продемонстрировать.
К каждой песне Заур Нагоев на русском давал комментарий* о
содержании и контексте. Причем, не сухим околонаучным языком, а раскрепощенно,
оживляя рассказ просторечиями и жаргоном. В общем, нормально общался с людьми,
а не докладывал со сцены. Благодаря этому выступление походило и на обрядовую
встречу в кунацкой, и на стенд-ап шоу. А в формате релиза и фестиваля
актуальной музыки можно вспомнить и жанр spoken word.
Если этот опыт сольного релиза для Заура Нагоева –
случайность, то теперь мы хотим целенаправленно работать с этой эстетикой и
стилем.
*Они на релизе приводятся отдельными треками.
Запись звука: Роман Вавилов
Правка звука, сведение: Тимур Кодзоков
Фото на обложке: Юлия Майорова
Дизайн обложки: Милана Халилова
Текст: Булат Халилов.
Огромная благодарность всей команде Red Bull Music Festival
Moscow: Ане Кармановой, Юле Родионовой, Варваре Кузнецовой и другим; также
благодарим Винсента Муна и Раби Бини
credits
released November 29, 2018
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder