BAGAPŞ FEHMİ VE ARKADAŞLARI
Kudret PALBA
Düzce 2014
Unutulmaz arkadaşlıklar
Bagapş Fehmi'nin şöhretini çocukluktan itibaren büyüklerimin sohbetlerinde dinlemiş daha sonra ilk gençlik yıllarımda onun plağından teybe çekilmiş bir müzik kaseti elime geçmişti. Aynı kaseti dinleye dinleye eskittim. Abaza dansı Apsuva Koşarayı da Bagapş'ın kaseti eşliğinde oynamayı öğrendim. Yıllar sonra onun canlı performansını Akbalık'ta dinleme fırsatı da bulmuştum. Talihin bir cilvesi olarak onun ve plağının hikâyesini yazmak da bana nasip oldu. Her değerli büyüğümüzü kaybettiğimizde hayıflanıyorum. 2003'te Bagapş'ın öldüğünü duyduğumda da bildiği her şeyi kayıt altına almadığımız, alamadığımız için kendi adıma ve halkım adına çok üzüldüm. Şunu size söylemeliyim; okuyacağınız yazı Bagapş'ın yaptıkları ve yaşadıklarının sadece çok ufak bir kısmının silik bir gölgesidir.
Bagapş Fehmi'nin şöhretini çocukluktan itibaren büyüklerimin sohbetlerinde dinlemiş daha sonra ilk gençlik yıllarımda onun plağından teybe çekilmiş bir müzik kaseti elime geçmişti. Aynı kaseti dinleye dinleye eskittim. Abaza dansı Apsuva Koşarayı da Bagapş'ın kaseti eşliğinde oynamayı öğrendim. Yıllar sonra onun canlı performansını Akbalık'ta dinleme fırsatı da bulmuştum. Talihin bir cilvesi olarak onun ve plağının hikâyesini yazmak da bana nasip oldu. Her değerli büyüğümüzü kaybettiğimizde hayıflanıyorum. 2003'te Bagapş'ın öldüğünü duyduğumda da bildiği her şeyi kayıt altına almadığımız, alamadığımız için kendi adıma ve halkım adına çok üzüldüm. Şunu size söylemeliyim; okuyacağınız yazı Bagapş'ın yaptıkları ve yaşadıklarının sadece çok ufak bir kısmının silik bir gölgesidir.
Seksenli yılların başında, Kalayık
köyünden Müfid-ipa Necdet, Agumba Kenan, “Karakaş” lakaplı Agumba Cihan,
Avrus-ipa Naim, Yarıca Köyünden Azınba Nuri, Paüf-ipa Talat, Uzuncaorman
köyünden Bagapş Fehmi, yedikleri içtikleri ayrı gitmeyen çok sıkı dostlukları
bulunan bir arkadaş grubunu oluşturuyorlardı.[1] Onların
dostlukları dilden dile dolaşıyordu. Gittikleri her düğünde saygıyla karşılanıp
düğünü Apsuva Koşara, Argızra, Azar, Waridada, Rinna, Capşi gibi relikt Abaza
dans ve şarkılarıyla onurlandırırlardı. Onların gittiği düğünler daha neşeli ve
güzel olur, onlar, dans ve şarkılarıyla düğüne katılanları adeta büyülerlerdi. Bütün
bunları “Apsuvara”ya uygun yapar, Apsuvara’ya gösterdikleri ihtimamla herkesi
kendilerine imrendirirlerdi.
Plak fikri ortaya çıkıyor
Amırzakan’ı konuşturan adam
Bagapş Fehim, Abaza
diasporasının ilk müzik albümlerinden birini yapmış, Abaza diasporasındaki
gelmiş geçmiş en yetenekli halk sanatçılarından biridir. Dedesi diğer
soydaşlarıyla birlikte 1877-1878 Osmanlı Rus harbinde Abhazya’nın Çlov köyünden
sürülerek Karasu-Karapınar köyüne yerleşir.[3] Beş
çocuğu olan Bagapş Fehmi’nin babası, çocuklarının hepsi küçükken vefat eder.
Daha sonra, Hendek Uzuncaorman köyünde oturan Bagapşlar bu yetimlere sahip çıkarak
onları Uzuncaorman köyüne getirirler.[4] 1877-1878
Osmanlı-Rus harbinde Abhazya’nın Abjuva bölgesinden sürgün edilen Abazaların
kurduğu Hendek’teki en büyük Abaza köylerinden biri olan Uzuncaorman köyü, eskiden şimdiki gibi Apsuvaların sayıca azaldığı bir köy değildir. Abazacanın
çok canlı bir şekilde konuşulduğu, Apsuvara’nın yaşatıldığı, 650-700 hanelik
safi Abaza nüfusuyla çok büyük bir köydür.[5] 1913
yılında doğmuş olan Fehmi, küçük bir çocukken, ailesinin tüm bireyleri
gibi ailenin gereksinimlerini karşılamak amacıyla çalışmaya başlar. Onun payına
da çobanlık düşer. Çobanlık yaparken amırzakan çalmaya heveslenir ve çok kısa
sürede çalmayı öğrenir. Düğünlere katılacak çağa geldiğinde amırzakan çalıp
Apsuva Koşara oynamayı çoktan öğrenmiştir.[6] Sadece
öğrenmekle kalmamış, amırzakanda iyice ustalaşmıştır. Gençlik dönemlerinde şöhreti iyice artar. Düzce, Sakarya, Bursa, İzmit, Bilecik gibi şehirlerde düğünlere iştirak
etmeye başlayıp oradaki insanlara kendini tanıtarak nam salar. Onun katıldığı düğünler
sıradan olmaktan çıkar. Onu düğüne katılması düğün sahipleri için övünç kaynağı
olur.
Apsuvara’ya adanan bir ömür
Bagapş
Fehim, sadece müzisyen kimliğiyle değil, dört dörtlük bir Abaza olmasıyla da
tanınırdı. Çok uzak geçmişten gelerek atalarımızdan bizlere armağan olan Alöyfe-Kabze’ye
hâkimiyeti onu toplantı, düğün gibi organizasyonların vazgeçilmez ismi yapmıştı.
Kendi sülalesinin en tanınan siması olmanın yanında sülalesinin tüm davet ve
düğünlerini o organize eder, “Aşta” gibi çok eski gelenekleri sülalesinin
gençlerine öğretirdi. Yine çevresinde bulunan akrabası ve köylüsü gençlerin
Apsuvara’ya aykırı davranışlarına çok kızar, Apsuvara’ya uygun davranmaların isterdi.[7] Komşularıyla yardımlaşmaya çok
önem verirken, Sakarya-Düzce-İzmit civarında -yaşlandığı zamanlarda bile-
gitmediği cenaze yoktu. Bir lastik fabrikasından emekli olan Bagapş Fehmi, hiç
evlenmemişti. O, yardımseverliği ve çalışkanlığıyla örnek, dindar bir
Müslümandı.
Bagapş Fehmi sofra başında sofrayı yönetirken. |
Müzik ve dans…
O, Apsuva Koşara müziğinde bir
ekol yarattı. Kendi tarzını ortaya koyarak bu müziği o zamana kadar kimsenin
çalmadığı tarzda çalıp “Bagapş usulü Apsuva Koşara” deyimini Abazalar arasına
yerleştirdi. Onun bu özgünlüğü Marmara bölgesindeki tüm Abazalar arasında
muazzam ilgi gördü. O dönem yavaş yavaş düğünlerimizden çekilmeye başlayan
Apsuva Koşara, argızra, Waridada, Azar, Rinna, Capşi gibi dans ve müzikler, o
ve arkadaşlarının sayesinde tekrar canlandı.
Abaza müziğine gönül
vermiş olan Bagapş Fehim, neredeyse her akşam köydeki evinin az ilerisinde
oturan akrabalarının evine onları ziyarete giderdi. Her gittiğinde de avlu
kapısından girdiği andan itibaren argızraya başlar. Warayda waaa… diyerek
bahçeye girerdi. Onun sesini duyan ev ahalisi de dışarı çıkar ve ona eşlik
ederlerdi. Onun: “İyi akşamlar” dileği böyleydi diyor amcasının gelini.
Onun dans edişini görenler anlata
anlata bitiremiyorlar. Hem çalıp hem de dans edebilen nadir “Amırzakan Arhayu"lardan biriydi. Müziğin belli yerlerinde tek elle amırzakanı çalmasıyla
meşhurdu. Elinde mızıkayla tahtanın üzerine parmak uçlarıyla çıkıp hiç
durmadan, tahtayı ritimle döven sopaların arasından oynaya oynaya tahtanın bir
ucundan öbür ucuna gittiğini hala hayretle anlatan insanlara çok rahatlıkla bir
cemiyette rastlayabilirsiniz. 80’ler, 90’lar ve 2000’lerde yetişen ve Abaza
dansı ve şarkılarına ilgi duyup da onun müziklerini dinlemeyen -Bu satırların
yazarı da dâhil- hiçbir Abaza genci yoktur.
1994 yılında festivalde Bagapş Fehmi "Avraşa" söylüyor. |
Her eşyasını komşuları ve akrabalarıyla
paylaşan Bagapş, bir tek mızıkasını kimseyle paylaşmazdı. Kendi akrabaları da
dâhil kimsenin mızıkasını ellemesine müsaade etmezdi. 2003 yılında ölmeden önce
mızıkasının genç bir Bagapş’a verilmesini vasiyet etti.[8] O,
Abaza müziği ve dansının nesiller boyu devam etmesini istiyordu. Abaza gençleri
Bagapş Fehim’in vasiyetini o Bagapş gencinin kişiliğinde tüm Abaza gençlerine
olduğunun idrakine vararak Amırzakana dört elle sarılarak Abaza şarkılarını ve
danslarını yaşatmalıdır.
[1] Kaynak kişi: Hendek Kalayık köyünden Tayfun Müfid-ipa
[2] Kaynak kişi: Hendek Kalayık köyünden Tayfun Müfid-ipa
[3] Karapınar Köyü hakkında:
http://tr.wikipedia.org/wiki/Karap%C4%B1nar,_Karasu
[4] Kaynak kişi: Lapşıpha Muazzez Cevherli. (Bagapş Fehim’in amcasının
gelini)
[5] Uzuncaorman köyü hakkında: http://tr.wikipedia.org/wiki/Uzuncaorman,_Hendek
[6] Kaynak kişi: Lapşıpha Muazzez Cevherli. (Bagapş Fehim’in amcasının
gelini)
[7] Kaynak kişi: Lapşıpha Muazzez Cevherli. (Bagapş Fehim’in amcasının
gelini)
[8] Kaynak kişi: Lapşıpha Muazzez Cevherli. (Bagapş Fehim’in amcasının
gelini)
Tracklist:
1. a. yüzü: Apsua Koşara (Abaza Karşılaması)
2. a. yüzü: Apsua Koşara (Abaza Kafkası)
3. b. yüzü: Avraşa
4. b. yüzü: Azar (Abaza ağıdı)
320kbps
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder